Jooga

Elin Maria jooga-asennossa kallioilla meren äärellä...
ElinMaria tarjoaa joogaa yhteensopivissa sarjoissa, keskittyen kehon sisäiseen kuunteluun. Tämä edesauttaa meitä luomaan pääsyn itseemme, sisällemme, niin joogamatolla, luonnossa kuin jokapäiväisessä elämässä. Tutkimalla hienovaraisesti ymmärrystämme kehosta ja tietoisuudesta, voimme päästä parempaan kosketukseen oman parantavan potentiaalimme ja luontaisen ilomme kanssa.
Lue lisää
Joogaa ensilumen kanssa! ElinMaria Sydänvirran improvisoima sarja.

Tasapainoilu luonnon kanssa. ElinMaria Sydänvirta

Asiakaspalaute

Jooga ElinMarian kanssa on ollut hyväksi fibromyalgialle, niin että tunnen itseni vahvemmaksi ja rentoudun paremmin kehossani. Kun kehossa on kipua, se jännittyy, mutta joogan jälkeen olo on todella kevyt.

Inga-Britt Sjöström
Aamujooga

Voin lämpimästi suositella Elin Marian joogaa. Se lisää liikkuvuutta ja luo sisäistä rauhaa. Istunnot sovitetaan osallistujien mukaan ja niissä on hyvin salliva ilmapiiri.

Katarina Isaksson
Lempeä jooga

Jooga ElinMarian kanssa tarjoaa rauhaa ja hiljaisuutta sekä mahdollisuuden löytää ja tuntea eri lihakset ja kehonosat rauhalliseen tahtiin. Tunteja voi muokata oman kapasiteettisi mukaan ja ohittaa suorituksen

Maria Lagström
Dynaaminen Hatha

Mutta ElinMaria, omalla matollasi opit laskeutumaan kehoosi ja tavallaan työntämään kaiken muun pois ja olemaan vain hetken aikaa. Illalla sängyssä voin käyttää joogaa rentoutumiseen. Jooga on niin todella hyvää!

Liselott Fagerlund
Dynaaminen Hatha

ElinMarian kanssa joogan ei tarvitse olla niin monimutkaista. Voin käyttää harjoituksia jokapäiväisessä elämässäni, jos harjoitukset olisivat liian hankalia, en käyttäisi niitä.

Anita Bergman
Dynaaminen Hatha

Paras jooga luonnossa. ElinMaria on rauhallinen ja selkeä ohjaaja, joka osaa antaa erilaisia vaihtoehtoja liikkeelle. Voit osallistua ElinMarian joogaan, vaikka sinulla ei olisi aiempaa kokemusta. ElinMaria onnistuu luomaan mukavan rauhallisen ilmapiirin. Joogan jälkeen olo on levännyt , energinen ja tyytyväinen. Voin lämpimästi suositella ElinMariaa joogaohjaajana!"

Niclas Nylund
Pehmeä jooga Nötö

ElinMarian oppitunnit ovat rentouttavia, ohjeet ovat selkeitä ja tarkkoja. Hän motivoi hyvin hyötymään erilaisista liikkeistä. Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen.

Ann-helen Saarinen
Dynaaminen Hatha

ElinMaria

ElinMaria Sydänvirralla on yli 20 vuoden päivittäinen kokemus joogasta ja meditaatiosta. Valmistunut Nordic Yoga Institute (200hRYS), Mindfulness Center Sweden (MfC), ISLO Dance and Somatics ja olen opiskellut Somatic Selfcompassion® (SSC) ja täydennyskoulutus SSC trauma Informed Approach.

Arvot ja keskittyminen jaettu minun fasilitointini kanssa:
- Jooga on harjoitus, jossa pääsemme käsiksi kehomme ja tietoisuutemme yhä hienovaraisemmille tasoille.
- Lisätä ymmärrystä mielen, ajatusten, tunteiden (mindfulness), hengityksen (pranayama), asennon (asana), liikkeen (vinyasa) ja katseen (drishti) välisistä yhteyksistä.
- Mahdollistetaan turvallinen ja kestävä joogaharjoittelu, jonka rakennuspalikat ovat peräisin myös fysioterapiasta ja liikuntateoriasta. Rakennetaan vähitellen kunkin asanan perusteita ja kehitystä sekä siirtymiä niiden välillä.
- Tarjota filosofisia nugetteja ja teemoja, joissa välitän filosofiaa tutkivalla lähestymistavalla rikastuttaakseni ja luodakseni uteliaisuutta ja ihmettelyä joogasta ja elämästä ja ohittaakseni dogmaattiset merkit.
- Parantava tila, jossa yhdistyy myötätunto ja huolenpito kehoa ja mieltä sekä sen alati muuttuvia rytmejä kohtaan. Löytääksemme käytännön lähestymistavan, jossa voimme oppia kehostamme ja sydämestämme ja uskaltaa olla läpinäkyviä erilaisille tarpeille eri hetkinä.
- Liikkumisen ilo ja sisäisen ja ulkoisen vapauden tila. Uusien taitojen oppiminen voi olla leikkimielistä ja hauskaa!

Löysin joogan jo 14-vuotiaana uteliaisuuttani uusia näkemyksiä ja elämäntapoja kohtaan. Joogasta tuli minulle yhdessä muiden somaattisten harjoitusten kanssa tärkeä voimavara reumakipujeni ja toistuvien masennusteni käsittelyssä, ja vielä nykyäänkin jooga pitää minut suurimman osan ajasta sekä kivuttomana että oireettomana.

Olen perehtynyt moniin eri traditioihin, kuten Satyananda-jooga, Kundalini-jooga, Iyengar-jooga, akrojooga, Yoni Shakti -joogaterapia, jooga nidra ja monta vuotta Astangha vinyasa -jooga. Virya Yogasta löysin kotini joogaopettajana ja sen nöyrän lähestymistavan, joka perustuu uusimpiin havaintoihin liikeanalyyseissä, biomekaniikassa ja historiantutkimuksessa sekä iloon ja leikkimielisyyteen sekä filosofiassa että harjoituksessa. Muita jooga-opetukseeni vahvasti vaikuttavia käytäntöjä ovat myötätunto, somatiikka (kuten Body Mind Centering, kehittävät liikemallit), luonto ja mindfulness.

Tällä sivulla voit lukea lisää lähestymistavastani joogaan! Tunnistat tyylin hatha, vinyasa ja lempeämpi lähestymistapa kuten Yoni Shakti Yoga. Tutustut somatiikkaan ja mindful movementiin sekä saat ruokaa filosofisille ajatuksillesi!

Lämpimästi tervetuloa, ElinMaria

Dynaaminen hatha

Virya Yogan tasapainoisiin sarjoihin perustuva liike ja hengitys, jossa joogataan koko kehon kautta, tutustutaan liiketeorian positiivisiin vaikutuksiin ja siihen, miten asento (asana), hengitys (pranayama), liike (vinyasa), läsnäolo (mindfulness) ja filosofia voivat toimia yhdessä suhteessamme itseemme, toisiimme ja elämään. Jokaisella tunnilla tarjotaan filosofisia ajatuksia uusien näkökulmien mahdollisuuteen ja uteliaisuudella siitä, miten suhtaudumme sekä joogaan että elämään.

"Viryayoga edustaa modernia ja oppivaa joogaa, jonka rakennuspalikat ovat peräisin fysioterapiasta ja liiketeoriasta, jossa vanhaa tietoa kyseenalaistetaan ja uusia kokemuksia sisällytetään. ..Kyse on siitä, miten voima ja liike vaikuttavat kehoon, lyhyestä ja makeasta liiketeoriasta ja siitä, miten käytämme kehoa terveellä tavalla. ..Niin paljon kuin päivitämme itseämme jatkuvasti liiketeorian nykytiedolla, olemme yhtä lailla omistautuneet joogan tuhatvuotisille filosofisille juurille. Viryayoga on filosofista joogaa, mutta samalla epäogmaattista."

/Nordiska Yogainstitutet Virya Yoga Virya Yoga

Jooga ja somatiikka

Jooga, jossa keskitytään läsnäoloon ja yhä hienovaraisempaan tietoisuuteen kehosta ja mielestä. Saamme hengähdystauon toipumiseen, jossa voimme varovasti vahvistaa itseämme tietoisten ja lempeiden liikkeiden avulla; meditaatio liikkeessä ja hengityksessä. Kun luomme tietoisuutta itsestämme, hermosto saa tilaa parantua ja lisäämme kykyämme olla elämän kanssa sellaisena kuin se on. Painopiste on toipumisessa ja kehotietoisuudessa, jossa stressinhallinnan, somatiikan ja fysioterapian nykyaikainen tieto sekoittuu joogan perinteisiin hengitysharjoituksiin ja syvän rentoutumisen menetelmiin. Jokainen tunti tarjoaa filosofisia ajatuksia uusien näkökulmien mahdollisuudesta ja uteliaisuudella siitä, miten suhtaudumme elämään.

Kehollisuus ja somatiikka on lähestymistapa, jolla pyritään integroimaan koko olemuksemme, mielemme ja kehomme suhteessa maallisiin asioihin ja voimiin. Teemme harjoituksia, jotka asettavat meidät syvemmälle suhteeseen painovoiman, maan reaktiovoiman, sydämemme, keskuksemme ja hengityksemme kanssa. Tullessamme kotoisiksi kehossamme ja sen suhteessa maahan käsityksemme muuttuu ja saamme laajemman pääsyn siihen, mitä olemme ja mitä jooga voi olla. Somaattisella lähestymistavalla joogaan voimme antaa mahdollisuuden suunnata harjoitustamme tuomaan kehollemme vapautta ja helppoutta perinteisen lähestymistavan sijaan, jossa joogaa harjoitetaan kehon hallitsemiseksi.

ElinMaria ammentaa inspiraatiota Body Mind Centeringistä, kehityksellisistä liikekuvioista, Mindful-liikkeestä ja syvästä uteliaisuudesta kehomme viisautta kohtaan. Annan saman arvon fysioterapian ja liiketeorian rakennuspalikoille sekä kehon ja kehotietoisuuden sisäiselle ymmärrykselle, kuuntelemiselle ja tuntemukselle. Tästä rikkaasta maaperästä rakennan uteliaisuutta kehojärjestelmiämme ja elävän, hengittävän kehomme muuttuvia rytmejä kohtaan.

"Missä on sisäisen vinyasan linjaus?" Missä on sisäisen vinyasan linjaus? Miten hyväksymme sen linjauksen, joka meillä on, niin että olemme tasapainoisimmassa kehossa, joka meillä on sillä hetkellä? Ei siinä kehossa, joka meillä oli ennen, tai siinä kehossa, jonka haluamme saada, tai siinä, jonka näemme kuvassa "oikean" muodon, "oikean" muodon, "oikean" hiusvärin, "oikean" kokoisen jalan."
- Bonnie Bainbridge Cohen

Jooga luonnossa

Kylvetä aistejasi kaikissa luonnon vaikutelmissa, ankkuroi kehosi maisema luonnon maisemaan ja anna tilaa mietiskelylle ja elinvoimaisuuden kokemukselle. Kun teemme joogaa luonnossa, meitä kutsutaan laskeutumaan nykyhetkeen ja meistä tulee luonnollisesti integroituneita muuttuviin pintoihin ja aistivaikutelmiin. Painopisteenä on maadoittuminen itseemme ja luonnon kokemuksen integroiminen meissä ja ympärillämme, hermoston palautuminen stressistä, kognitiivisten kykyjen ja luovuuden lisääminen sekä läsnäolon, tasapainon ja uuden elinvoiman rakentaminen.

ElinMaria juontaa juurensa omaan joogaharjoitteluunsa osittain ulkona, luonnossa ja eri vuodenaikoina. Rakastan luonnon tarjoamaa luovuutta ja mahdollisuuksia; sitä, miten se rikkoo tapojani ja tuo minut nykyhetkeen. Luonnon kanssa minulla on paljon hauskaa; teen kehopalapelejä kehoni ja mielenkiintoisen luontoympäristön avulla ja avaan mieleni kaikille luonnon vaikutelmille. Miten olisi asana-tasapaino, jossa katse lepää vedessä tai muuttuvissa pilvissä? Käsivarsien tasapaino kiven päällä? Tai säätämällä inter-versiojani puun oksan kanssa? Levätä ylösalaisin kivikkoisella kukkulalla tai haistella sammalta i kosteassa metsässä? Luonnon pohtiminen sisälläni ja sen yhteys ympärilläni olevaan luontoon auttavat minua pysymään nöyränä ja täynnä ihmeitä!

Filosofia ja arvot

Jooga voi tarjota tilaa inhimilliselle pyrkimyksellemme etsiä merkitystä, kontekstia ja arvoa tässä ihmeellisessä kokemuksessa, joka on elämä. Joogan avulla voimme tutkia filosofisia ja eettisiä lähestymistapoja, jotka voivat ravita tätä kaipausta. Jooga voi koskettaa eksistentiaalisempia kysymyksiä, jotka koskettavat etiikkaa ja paikkaamme maailmassa, tai kysymyksiä, jotka koskevat esimerkiksi terveyttämme.

Joogan rikas filosofinen perinne juontaa juurensa itäisestä filosofiasta, jossa hindulaisuus ja buddhalaisuus ovat vaikuttaneet ja kehittäneet nykyään harjoitettavan joogan monimuotoisia lähestymistapoja. Klassinen joogakirjallisuus ja -filosofia ovat noin 600 vuotta vanhoja ja perustuvat perinteisiin, jotka voivat rikastuttaa ja antaa uusia näkökulmia länsimaisille näkemyksille olemassaolosta. Idässä vallitsee kokonaisvaltainen näkemys ihmisestä, jossa keho, sielu ja äly ovat kokonaisuus ja jatkuvassa vuorovaikutuksessa toisin kuin länsimaisessa kulttuurissa, jossa niitä pidetään erillisinä kokonaisuuksina, joilla ei useinkaan ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Klassista joogaa voidaan kuvata tapana saada oivallusta itsestä ja elämästä, jossa fyysinen harjoittelu on vain pieni osa siitä, mikä joogan käsite on. Nykyaikainen jooga on kehittynyt fyysisten joogaharjoitusten ja niiden positiivisten vaikutusten ympärille hyvinvointiin, stressinhallintaan, kuntoon ja terveyteen. Jooga liittyy nykyään vahvasti kauneusihanteeseen ja ajatukseen täydellisestä kehosta. Sisällyttämällä filosofiaa joogaharjoituksiimme jooga voi saada arvopohjan, joka ei perustu kehon kurittamiseen täydellisyyteen vaan sen sijaan mahdollisten lähestymistapojen tutkimiseen itseämme ja elämää kohtaan. Ehkä juuri tässä jooga voi poiketa muista fyysisistä harjoitusmuodoista tai nykypäivän kapitalistisesta ruumiinkulttuurista; jopa eksistentiaaliset näkökohdat sallitaan ja tutkitaan kokonaisvaltaista näkemystä elossa olemisesta.

ElinMarian joogaopetukseen sisältyy tutkiva ja filosofinen lähestymistapa elämän suuriin ja pieniin kysymyksiin, joihin ei ole ilmeisiä vastauksia. Mielestäni meille ihmisille on yhtä tärkeää luoda tilaa eksistentiaaliselle ihmetykselle kuin vahvistaa resursseja hyvinvointiin elämässä. Olen utelias tekemään kokonaisvaltaisesta lähestymistavasta käsin kosketeltavaa siinä kontekstissa, jossa nyt elämme, ja sitten käytännössä toteutettavissa; kehon ja mielen kautta. Tässä jakamani filosofiset nuggetit eivät ole peräisin ainoastaan joogan klassisesta kirjallisuudesta, vaan ne ovat saaneet inspiraationsa yhtä lailla modernista buddhalaisuudesta, mindfulnessista ja somaattisesta harjoittelusta. Välitän filosofiaa tutkivalla lähestymistavalla rikastuttaakseni ja luodakseni uteliaisuutta joogaa ja elämää kohtaan ja ohitan dogmaattiset merkit. Tunneillani kannustetaan nöyrästi sekä kehon että budin tutkimiseen, jossa ei harvoin myös huumorille annetaan tilaa, kun paneudumme filosofisiin väittämiin ja lähestymistapoihin.

Kun tulet kanssani joogaan, toivon, että saat tilaa ennen kaikkea vain olla; kehoon ja nykyhetkeen, jossa on tietoisuuden kokemus, joka ei ole vain älykkyyden jatkuva oletustila. Samalla haluan, että se, mitä otat joogamatolta mukaasi, on ajatusten ja kysymysten jyviä, jotka voivat synnyttää uteliaisuutta ja ihmettelyä siitä, miten haluat elää elämääsi.

Minun kanssani voitte halutessanne tutkia;
- Mitä pidät pyhänä ja miten haluat pitää huolta siitä, mitä rakastat elämässäsi?
- Miten suhtaudun itseeni ja siihen, mitä koen tässä ja nyt; kehossa, mielessä, ajatuksissa ja tunteissa?
- Miten koen sen, kun syvennän kontaktia kehoon, liikkeeseen, hengitykseen, asentoon ja katseeseen?
- Mitä tapahtuu, kun pohdin kokonaisvaltaista lähestymistapaa kehoon ja sieluun; itseäni vuorovaikutuksessa ja suhteessa ulkomaailmaan?
- Miten myötätunto ja väkivallattomuus voivat muuttaa näkökulmaani ja lähestymistapaani elämään?
- Millä tavoin jooga voi olla voimavara kohdata elämä sellaisena kuin se on kaikkine kärsimyksen ja onnen hetkineen?
- Miten itämaiset filosofiat voivat inspiroida minua luomaan enemmän ihmettelyä, huolenpitoa, myötätuntoa ja merkitystä omaan elämääni?

Myötätunto

Vaikeudet ja kärsimys eri muodoissaan on jotain, mikä yhdistää meitä ihmisiä. Myötätunto tekee meidät tietoisiksi siitä, miten kuulumme toisiimme, ja se voi luoda merkityksen ja yhteyden ympäröivään maailmaan. Kun viljelemme empatiaa, avaamme ovia ymmärtääksemme paremmin toisten tilannetta ja kärsimystä, ja se antaa meille iloa ja voimaa vastata siihen myötätunnolla. Itäisen filosofian peruslähestymistapa on ymmärtää, miten me kaikki, niin ihmiset, eläimet kuin luontokin, olemme vuorovaikutuksessa ja vaikutamme toisiimme, ja siksi on eettisesti arvokasta pitää huolta toisistamme ja kasvattaa huolta toisista. Buddhalainen perinne vaatii myötätuntoa kaikkia tuntevia olentoja kohtaan elämän peruslähestymistapana. Ahimsa, joogafilosofian ensimmäinen eettinen ohje, on sanskritin kielen sana, joka käännetään yleisesti väkivallattomuudeksi. Myötätunto on nykyään länsimaissa todistetusti ja tutkittuna menetelmänä lisätä hyvinvointia ja sietokykyä elämän haasteiden keskellä. Itsemyötätuntoa käytetään sekä terapiana että menetelmänä elämänlaadun parantamiseen ja sosiaalisen muutoksen aikaansaamiseen.

"Somaattinen itsemyötätunto on ymmärrystä stressaavasta maailmasta, jossa elämme nykyään, ja halua löytää työkaluja ymmärtää ja pysyä maadoittuneena ja ravittuna näinä vaikeina aikoina." /Kristy Arbon.

Itsemyötätunto on radikaali tapa tunnustaa kärsimys osaksi ihmisyyttä ja ymmärrys siitä, että liittolaisena oleminen vihollisen sijaan johtaa meidät rakentavampiin ja kestävämpiin tapoihin käsitellä elämää. Harjoittelemme ystävänä olemista silloinkin, kun tarvitsemme sitä eniten. Myötätunnon avulla voimme rakentaa perustan sisäiselle tuelle oppimisprosesseissamme ja yhteenkuuluvuuden tunteelle, jolloin hermostomme kykenee luomaan turvallisuutta vastakohtana elimistömme käyttämille selviytymismekanismeille, kun altistumme stressitekijöille.

"Väkivallattomuuteen lujasti vakiintuneen ihmisen läsnä ollessa kaikki vihamielisyydet loppuvat" /Jooga Sutra Sutra 2.35

Pyrin sisällyttämään myötätunnon kaikkeen opetukseeni toistuvana lähestymistapana itseemme ja toisiimme, sekä asenteiden että erityisharjoitusten kautta. Joogan harjoittaminen myötätunnolla ja väkivallattomuudella on kulmakivi kyvylle integroida läsnäolo ja keskittyminen, niin sanotusti hyvin keskeinen meditaatioharjoitus. Ilman myötätuntoa epämukavuuden kanssa oleminen muuttuu liian vaikeaksi ja ohjaa meidät pikemminkin dissosiaatioon kuin kokonaisuuteen ja yhteyteen. Eettisenä suuntauksena myötätunto voi antaa joogaharjoituksellemme laajemman ulottuvuuden, jossa huolenpitomme itsestämme synnyttää huolenpitoa myös muita kohtaan. Kun tunnistamme paikkamme elämässä osana yhteisöä, joogamme voi ehkä edistää suurempaa rauhaa, ei vain omaa rauhaa.

"Opettakaa tämä kolminkertainen totuus kaikille: Anteliaisuus, ystävällinen puhe, palveleva ja myötätuntoinen elämä ovat asioita, jotka uudistavat ihmiskuntaa." /Buddha

Pranayama

Lisää tietoa tulossa!

Ilmaisia resursseja - Äänitiedostot ja harjoitukset

Istuta siemen - rakkaudellinen ystävällisyysmeditaatio 6 min (englanniksi)

Jooga Nidra - hellävarainen ja syvä palautuminen 20 min (ruotsiksi)

Tilauslomake
Ota yhteyttä!