Mielestäni Sydänvirta sai lapset hyvin mukaan heti alusta alkaen, ja oli mielenkiintoista, miten he käyttivät kehoaan eivätkä suutaan ilmaisemaan itseään.
Saatavilla pyynnöstä
Leikkisät ja mielikuvitusta herättävät työpajat, joissa lapset tutkivat vuorovaikutusta ja motorisia taitoja. Lapset yhdistävät kokemuksia antamisesta ja ottamisesta kehon kautta, nopeudesta ja hitaudesta, isosta ja pienestä, ilon ja pelon kaltaisten tunteiden esittämisestä, kuvien esittämisestä ja ongelmien ratkaisemisesta ilman kilpailua. Mielikuvitus saa uusia ulottuvuuksia, kun keho saa olla ilmaisu.
Työpaja rakentuu erilaisten fantasiaa herättävien teemojen, kuten avaruuden, metsän ja satujen ympärille. Loistava mahdollisuus muokata työpajoja toiveiden mukaan ja erityisten painopistealueiden ja oppimistavoitteiden kanssa pedagogiikan avulla.
Ikäryhmä: 2-5 vuotta, esikoululuokka, luokat 1-3.
Osallistujien enimmäismäärä: 15/25
Kieli: Ruotsi ja suomi
Hinta:
1 työpaja 60 min 150€
Koulutukseen sisältyy koulutusta ja ohjausta kasvattajille tanssin toteuttamiseksi päivittäisessä toiminnassa sekä tanssia tasa-arvotyön voimavarana. Suunnattu päiväkodeille, esikouluille ja alakouluille.
Tavoite: Toteuttaa tanssi- ja arvoperusta tasa-arvotyölle organisaatiossa. Kasvattajat saavat välineitä ja käytännön soveltavaa tietoa keho- ja normikriittisestä pedagogiikasta, tasa-arvotyöstä lähtökohdista ja tanssista lapsille.
Sisältö:
- 2 koulutuskurssia kaikille opettajille ja pedagogeille 3h ja 1,5h.
- 5 tanssityöpajaa lapsiryhmissä sisältäen 1-2 pedagogin ohjauksen.
Kieli: Ruotsi ja suomi
Lue lisää (PDF, vain ruotsiksi): Barn Dans utbildning / Upplägg_barndans_utbildning
Lapset lähtevät mukaan satumatkalle, jossa Tove Janssonin taianomainen maailma koetaan tanssin ja liikkeen avulla. Tarinan "Mitä seuraavaksi tapahtui?" lukevat hahmot Lilla My ja Snusmumriken kielellisellä leikkimielisyydellä, välissä sekä ruotsia että suomea. Lapsia kutsutaan den liikkeen avulla tutkimaan tanssia kielenä ja tarinankerronnan keinoin.
- Tavoitteena on luoda paikka, jossa voimme tavata ja olla vuorovaikutuksessa kielestä riippumatta.
- Tavoitteena on tuoda esiin saariston luontoa ja kulttuuria Tove Janssonin maagisen maailman kautta.
- Tavoitteena on, että lapset harjoittelevat motorisia taitoja, mielikuvitusta, vuorovaikutusta ja pitävät hauskaa.
Ikäryhmä: 2 vuotta ja ylöspäin
Osallistujien enimmäismäärä: 15
Kieli: Ruotsi, suomi, englanti
Luova tanssi integroi kokemuksen tilan antamisesta ja ottamisesta kehollisesti; tulemme itsevarmemmiksi omassa ilmaisussamme, yhdessä luomisessa ja yhteistyössä kilpailemisen sijaan, koemme hauskan ja luovan hetken yhdessä antautuen tanssin riemulle!
Tanssi kehittää liikkeen ja ilmaisun eheyttä, motorisia taitoja ja koordinaatiota, musikaalisuutta ja rytmiikkaa, tilallista hahmottamista, sosiaalisuutta ja dynamiikkaa sekä kokonaisvaltaista työskentelyä. Improvisaation pohjalta kehitämme myös helposti seurattavia koreografioita, joissa lapset ovat mukana luomassa liikettä.
Improvisaatio ei ole sidottu teknisen täydellisyyden kehittämiseen, vaan se perustuu yksilön omaan ilmaisuun ja luoviin ratkaisuihin; tanssin avulla tasa-arvoinen kohtelu ja yhdenvertaisuus toteutuvat käytännössä!
Lapset ja nuoret kutsutaan yhdessä kokeneen pedagogin kanssa kokemaan, analysoimaan ja keskustelemaan siitä, mitä taiteellisiin prosesseihin osallistuminen on.
Ikäryhmä: luokat 1-4, 5-6, 7-9
Suositeltava enimmäisosallistujamäärä: 15
Hinta: 150€ / 45 min
Dance for Health is an evidence-based and cost-effective method for preventing stress-related problems in children and young people.
The method is used widely in Sweden in collaboration with student health, cultural schools and psychiatry. There, the concept is an integral
part of many municipalities' health promotion work with the aim of reducing school dropouts.
Since 2022, the method and skills development have been run by the Public Health Agency of Finland and it has been implemented in several
locations in Swedish Finland. Given the latest findings on growing loneliness, anxiety and psychosomatic pain among children and young
people, there is a great need to create activities that promote community in a non-demanding spirit. The method is based on dance classes
with performance-free dance and a community-promoting atmosphere and exercises. Each session begins with fruit/similar and ends with
relaxation. Recruitment and evaluation are carried out in collaboration with student health, while the dance classes are led by a
trained Dance for Health instructor.
For collaborations contact us!
Read more about the method: https://en.dansforhalsa.se/
Tanssi lapsille - opetus päiväkodissa, esikoulussa ja peruskoulussa.
Tasa-arvotyöskentely focsu kehon kanssa. Tanssin kautta toteutetaan arvopohjaista ja tasa-arvotyötä käytännössä. Leikkimielisellä tavalla lapset pääsevät käsiksi itsensä eri osiin ja kehittävät fyysisiä, emotionaalisia ja sosiaalisia kykyjä, kuten viestintää, motorisia taitoja ja yhteyttä tunteisiinsa. Lapset harjoittelevat taitoja, kuten paikan antamista ja ottamista, johtamista ja seuraamista, kehollisia rajoja ja kehollista viestintää. Voimme tanssia tanssin ilosta, mutta myös saadaksemme paremman pääsyn kehomme kaikkiin puoliin, luodaksemme uusia kokemuksia vuorovaikutuksessa toisten kanssa ja laajentaaksemme kasvattajan ja lapsen välisen suhteen dynamiikan ulottuvuutta.
Tavoitteena on, että kaikki pääsevät käyttämään kehoaan, että heidän vuorovaikutuskykynsä lisääntyy, että kaikkien yhtäläinen arvo toteutuu käytännössä ja että pitkällä tähtäimellä saadaan enemmän yhtäläisiä mahdollisuuksia hyvään terveyteen ja turvallisuuteen väkivallalta.
Lapset lähtevät mukaan satumatkalle, jossa kirjaa luetaan kielellisellä leikkimielisyydellä sekä ruotsin että suomen kielellä. Tämän jälkeen lapset voivat liikkeen avulla tutkia tanssia tarinankerronnan kielenä.
Moving Heartilla on laaja ja vankka kokemus lasten kanssa työskentelystä, ja se luo intohimoisesti lapsille tiloja, joissa mielikuvitus voi virrata ja joissa liikkumisen vapaus ja ilo voivat toteutua. Mielestämme kaikilla lapsilla on oikeus tutkia liikettä ja kohdata taiteellisissa yhteyksissä, joissa koko ihminen voi toteutua.
Together we have many years of experience to teach dance in school and pre-school setting as we have done several projects with dance in libraries.
ElinMaria Sydänvirta is trained in children’s dance at Umeå University and the Ballet Academy (Sweden), Dance for Health instructor as well as independent courses in creative dance. I have long and wide experience of leading dance for children both at dance school, library, in childcare and school. During the years 2013-2016, I trained teachers in dance as a method for equal treatment in Umeå Municipality, Vindelns Municipality and Åre Municipality in Sweden. She is as well a certified Dance For Health instructor.
Gabriel Sydänvirralla on laaja ammatillinen osaaminen lasten kanssa toteutettaviin kulttuuri- ja poikkitaiteellisiin hankkeisiin. Hän on työskennellyt yhteisötaiteilijana yli 50 maassa ympäri maailmaa ja tuonut tanssia ja taidetta syrjäisimpiin paikkoihin, esimerkiksi Kirgisian vuoristokyliin, Kazakstanin aavikolle, Haitin saarelle ja Ecuadorin sademetsään. Gabriel on leikkinyt ja työskennellyt lasten kanssa pakolaisleireillä, kyläjuhlissa, autiosaarilla ja orpokodeissa. Hän on myös matkustanut kolme vuotta Aasian halki vanhalla taidebussilla tuoden taidetta, kulttuuria ja työpajoja maailman lapsille.